Síla hraje v přípravě sprintera bezesporu nezastupitelnou roli. Sprinteři  obecně jsou nejvíce muskulární ze všech běžců a také srovnání se staršími údaji ukazují, že jejich svalnatost za poslední léta viditeně vzrostla. Chrakteristické jsou zejména pro sprintery na krátkých tratích: silná stehna a vystouplé hýždě s nápadnou lordózou, která vyplývá z většího náklonu pánve vpřed. Tato morfologie tak vytváří výhodnější úhel pro rychlý pohyb nohou vzad a této charakteristice, jakoby Zdeněk Stromšík z oka vypadl .... U čtvrtkařů tomu tak úplně není a příliš svalové hmoty je spíše na škodu, nicméně vyjímky potvrzují pravidlo a vzpomeńme jen namátkou naše dvě výborné běžkyně z minulosti: Jarmilu Kratochvílovou a Helenu Fuchsovou, které ač byly ve své vrcholné závodní etapě svalově jistě obdařeny dosahovaly dechberoucích výkonů nejen na trati 400 m , ale i na trati dvojnásobné. Jarmila Kratochvílová je časem 1:53,28 min. dokonce na půlce dodnes držitelkou světového rekordu ......

Otázkou je kdy se silovou přípravou začít ??? Co člověk to názor.  Přesněji řečeno, budu teď hovořit o posilování s činkou, poněvadž síla se dá samozřejmě rozvíjet mnoha jinými způsoby. A´t už se jedná o všemožné odrazy, kruháčky, výběhy kopců, posilování s vlastní vahou....... Na samotné posilování s činkou se vedou dlouhé léta odborné i "rádobyodborné" diskuze a dá se říci, co člověk to názor. Některý trenér bývá hodně netrpělivý a začne se svěřenci posilování již ve 14 letech, tedy v době , kdy ještě ani zdaleka není dokončena kostní osifikace, jiný bývá až hystericky opatrný a i v 19 letech je pro něj stále ještě brzo....Osobně mám za to, že je potřeba posuzovat každého zvlášť a individuálně  na základě jeho tělesného vývoje. Obecně ale my začínáme se cvičením s činkami u kluků okolo 17. roku....Do té doby se snažíme rozvíjet kondiční sílu již zmiňovaným kruhovými tréninky, odrazy (a to i na schodech) či "kopečky"..

Ale zpátky ke včerejším testům. Těch se zúčastnili Tom Vondráček, Tom Boček a Zdenda Stromšík. Metodické pokyny pro sprintery pro kontrolní testování doporučují test tzv. přemístění, kdy zjišťujeme úroveň rozvoje max. síly svalstva a trupu dolních a horních končetin, dále benč, pro zjištění urovně síly svalstva horních končetin, pletence rameního a svalů prsou a podřep /sed-vztyk, kdy při sedu musí být úhel mezi bércem a stehnem 90 stupňů. Tímto cvikem testujeme rozvoj max. síly svalstva končetin dolních. Včera netestovali Vašek Vlček, který ještě dokončuje aerobní přípavu a Tomáš Daněk, který je momentálně nemocen.

A jak tedy testy dopadly ?? Myslím, že velmi dobře. Mile mne překvapil zejména Zdenda, který začal s činkou posilovat de facto až na letošní podzim a do té doby cvičil jen jak já říkám s násadou od smetáku . Za několik měsíců si vytvořil velice slušný silový základ na kterém může dál stavět. Výrazně se zlepšil i Tomáš Boček, výkony  nejstaršího Toma Vondráčka pak zůstaly naopak trošičku za mým očekáváním......

Za 5 týdnů,  po přípravě, kterou nazývám "Peak Phase" (vrcholová) si testy zopakujeme a lze předpokládat, že včerejší výkony ještě o nějaké to kilečko vylepšíme.

Výsledky včerejších silových testů v tabulce: (pro srovnání uvádím i výkony  olympijského  vitěze v desetiboji z Barceolony Roberta Změlíka v jeho 18 letech).

 

  benč přemístění sed
Tomáš   Boček                   80 85 170
Tomáš Vondráček 100 85 150
Zdeněk Stromšík 95 80 200
Robert Změlík 80 105 160

 

J.V. 27.3.2012

 

 

ATLETIKA S RADOSTÍ

Mánesova 649
686 01 Uherské Hradiště

: 22864580

Martin Michalský

Panenská 25
466 01 Jablonec nad nisou

Tel.: 608 143 341

Jaroslav Vlček

Mánesova 649
686 01 Uherské Hradiště

Tel.: 775 160 364

Facebook Google+ Youtube
Copyright © Atletika s radostí
All Rights Reserved